Generationsklyftor

I flera av intervjuerna i boken ”Secrets of a Rock Star Programmer” (Ja, det är en samling intervjuer med duktiga utvecklare) diskuteras om hur de som nu utbildas till programmerare saknar vissa, enligt de intervjuade viktiga kunskaper, eftersom de aldrig har använt X (typ emacs) för att Y (typ skriva sin egen tcp/ip-stack). Ett ganska tramsigt synsätt som en äldre generation alltid har haft på en yngre. Men när jag läser det kommer jag ihåg vad jag själv konstaterade när jag började läsa datateknik under första halvan av 90-talet; det som intresserade mig inom datateknik var inte alls samma saker som hade fått mina lärare att studera ämnet. Och när jag tänkte närmare på det var det alldeles självklart varför det var så. Utvecklingen går helt enkelt så snabbt att ett datatekniskt intresse betydde en sak på 80-talet, en annan på 90-talet och självklart ytterligare en sak år 2010. Medan jag var intresserad av den skapande delen av programmering verkade många lärare lockats mer av själva hålkorten än programmeringen man skulle ha dem till. Och hur skulle det kunna vara annorlunda? Under min tid har aldrig hårdvaran varit något man behövt ta särskilt mycket hänsyn till och aldrig något jag varit intresserad av, medan hårdvara under hålkortens tid var en så väsentlig bit att ett intresse för det antagligen var nödvändigt för att härda ut.
Och vad innebär då det? Jo, precis som inom alla andra yrken kan en generationsklyfta vara i vägen vid kommunikation även inom datatekniska yrken. Och eftersom generationsklyftorna kommer så mycket oftare blir kommunikationsproblemen också så mycket vanligare. Det gäller till exempel när högskolor ska försöka locka till sig datateknikstudenter, när it-företag ska utforma anställningsannonser, när anställda på en utvecklingsavdelning ska försöka samarbeta.

Kommentera

