DDD i uppdragsbeskrivningar

Hmmm… Som konsult har jag hitintills aldrig sett en uppdragsbeskrivning som nämner något om domändriven design och inte heller tror jag att jag någonsin sett en jobbannons där ddd efterfrågas… Som Niclas Nilsson helt riktigt kommenterade när jag tog upp frågan på den svenska ddd-listan så brukar det ju i och för sig aldrig nämnas något om designkunskaper i annonser. Så är det förstås, men ddd är en begreppsvärld och att försöka genomföra ett projekt utan ddd-kunniga projektmedlemmar känns väldigt svårt. om jag satt som ddd-intresserad arkitekt/modellerare/programmerare/whatever och ville ta in extern hjälp så skulle jag nog lägga större vikt vid de sökandes ddd-intresse än om de var gurus på ramverket si-och-så i version så-och-si.
Men det kommer väl. Kanske.

Kommentera

